CIKKEK

AZ EGÉSZ A MOTOROS KONTROLLRÓL SZÓL

Írta: Gray Cook

A motoros kontroll kulcsfontosságú összetevője az izomtónus, és most konkrétan a nem megfelelő izomtónusról szeretnék beszélni.
Rendkívül gyakran a fizikoterápia és a rehabilitáció szempontjából nem feltétlenül csak kötöttséget vagy gyengeséget látunk. A kötöttség gyakran annyit jelent, hogy a test kéziféket használ valódi, autentikus fékrendszer hiányában. A test által használt fékrendszer a motoros kontroll, mely finomra van hangolva a bemenő jelre, a feldolgozásra és a megfelelő kimenő jelre. Ha hiba van valahol a rendszerben – valahol a mozgásban, valahol a koordinációban, időzítésben és szimmetriában –, ilyenkor diszfunkció figyelhető meg.

A test túlélésre lett kialakítva, és egy olyan szituációban, ahol az eredeti működés korlátozott, egész egyszerűen létrehoz egy kézifék rendszert – egy olyat, ami behúzva marad, lelassít, és megóv a bajtól. A kézifék bukásbiztos módszert jelent a kifáradás, a sérülés, a további struktúrák védelme és a fájdalom elkerülése kapcsán. Lehet, hogy javult a kontrollod, de pocsékolod az energiádat, és romlik a hatékonyságod. A gyengeség problémája egyértelműen látható marad. Ez gyakran egyszerűen csak a dekondícionált életmódból fakad – az egész testet érinti, nem izolált, és könnyen javítható azzal, ha felkelsz, és mozogni kezdesz…holnap pedig egy kicsit többet mozogsz. Azonban az izolált gyengeség ritkán jelent csupán gyengeséget.

Egy izom vagy izomcsoport izolált gátlását a legjobban rehabilitáció során lehet diagnosztizálni, mivel egy sérülés, betegség vagy diszfunkció miatti neurológiai problémára vagy károsodásra utal. Az a fajta finom, és háttérben jelentkező gátlás, amiről én beszélek, az izom arra való képtelensége, hogy megfelelő szintű tónust érjen el egy utasítás hatására egy testtartás elérése, vagy egy mozgásminta végrehajtása érdekében. A valódi problémánkat itt az jelenti, hogy amikor egyszerűen csak egy izom kötöttségéről vagy gyengeségéről beszélünk, leáshatunk a nyúl üregébe, azt gondolva, hogy izomproblémával állunk szemben. Azonban nagyon gyakran ez egy vezérlési problémát takar.

Ha a kötőszövetek kötöttek – a mély izompólyától kezdve a korábbi sérülés miatti felületi forradásokig vagy hegszövetig –, az izom olyan utasítást kap, hogy idő előtt feszüljön meg, vagy akár tartson is fenn jelentős mértékű nyugalmi tónust, egyszerűen csak azért, hogy megóvja a rendszer merevségét. Ez a kötöttség pedig nem csupán a környező szövetektől származó jelzés miatt alakulhat ki, hanem egy korábbi, már begyógyult sérülés maradványa is lehet. Az izmoknak elfelejtettek szólni róla.

Képzeljünk el egy gyereket, aki miután eltörte a lábát, szépen dolgozik a fizikoterápián teljes mozgástartománnyal, teljes erővel, és még elég jó eredményt is ér el a mozgásminta szűrésen, azonban továbbra is biceg, ha gyorsan sétál, vagy fut. Hogy miért? Azért, mert ez egy szokás. A bemenő jel helyes, de a megszokott életmód, mely fájdalommal és rehabilitációval van teli, kialakított egy bicegést, mely önmagában okozza a problémát. Egy új diszfunkcionális minta alakult ki. A sérülést követő bicegés funkcionális, mivel csökkenti a terhelést, és segít fenntartani bizonyos mértékű mobilitást. Akkor válik diszfunkcionálissá, ha már többé nincs ok a terhelés csökkentésére – amikor a bicegést okozó probléma megszűnt. A bicegést kiváltó sérülés már begyógyult, a bicegés mégis megmaradt – ez egy folyamatbeli probléma. A szükségtelen kötöttség miatti nem megfelelő bemenő jel, a rossz ízületi mobilitás vagy a rossz kötőszöveti nyúlékonyság egyaránt eredményezhet védelmező tónust, melyet merevségként figyelhetünk meg. Még ha azok a kompenzációk már el is múltak, a védelmező szokás akkor is megmaradhat.

Ha a flexibilitás és a mobilitás kérdéses, akkor a legjobban úgy lehet kezelni a megnövekedett tónust, ha megvizsgáljuk a mintát. A mintán belül rejtőzik a válasz. Megmutatja nekünk az összes többi problémát, amiről nem is gondoltuk volna, hogy mobilitási vagy flexibilitási problémát okozhat.

Ehhez hasonlóan a gyengeség, amit erősítő és edző rutinokkal, terhelésekkel és mozgásminta fejlesztéssel provokálunk, gyakran gátlásból ered. A gátlás pedig nem könnyen tér vissza magától az eredeti állapotába. Ha választhatunk, hogy helyreállítjuk a saját rendszerünket, vagy egyszerűen csak kompenzálunk, akkor gyakran a kompenzációt választjuk.
A korrekciós gyakorlat egy olyan módszertant takar, mely tisztában van a kompenzációra való biológiai szükséglettel, és jellemzően regresszív fejlődési minták segítségével eltávolítja a kompenzáció lehetőségét. Ahelyett, hogy mindent a funkcionális álló helyzetben végeznénk, visszatérünk azokhoz a mintákhoz és testtartásokhoz, melyek eredetileg is segítettek abban, hogy fel tudjunk állni – gurulás, mászás, térdelés, négykézláb. Mozgást is adunk a folyamathoz, ezzel demonstrálva, hogy a testtartás és a minták minden egyes szinten támogatják a következő szintre történő továbblépést.
Ezek a minták akár fel is nagyíthatják a problémát, még mielőtt álló helyzetbe kerülnénk – ahol a kompenzáció az egyetlen lehetőségünk. Gyakran találkozunk helyi flexibilitási problémákkal, és mérünk helyi erőproblémákat, de végső soron meg kell értenünk, hogy ezt az egészet egy motoros kontroll rendszer irányítja.

Ez a motoros kontroll rendszer foglalkozik a bemenő jellel, a feldolgozással, és a kimenő jellel. Akár hiszed, akár nem, ezt úgy lehet a legkönnyebben ellenőrizni, ha megvizsgáljuk a kimenő jelet. Ha egy mozgásminta minősége elfogadható szinten van, akkor kezdd terhelni és stresszelni a mintát, hogy felfedhesd az adott mintában, formában vagy testtartásban rejlő elérhető fizikális forrásokat.
Ha egy mozgásminta nem megfelelő, le kell mennünk a nyúl üregébe, és meg kell értenünk az adott mozgásmintát. Egy mobilitási probléma eredményez gyenge bemenő jelet? Vagy egy feldolgozási probléma okoz gyenge stabilitást és motoros kontrollt?

Megtalálhatjuk, kezelhetjük és korrigálhatjuk ezeket a problémákat. Úgy tudjuk kezelni őket, ha nem az izomra, hanem a mintákra (vagy azok hiányára) figyelünk, melyek a nem megfelelő izomtónust eredményezik. Ne feledd, a kötöttség és a gyengeség ugyanarra a problémára utal, csupán csak a spektrum két ellentétes végén.
A szükségtelenül nagy mértékű izomtónus a felszínen rossz mobilitásnak tűnhet, melyet kezelni kell. Valami okozza ezt, vagy egyszerűen csak egy rossz szokásról van szó, mely a merevlemezen ragadt, amire ráférne egy takarítás?
A gyengeségnek egyszerűen csak szettekre és ismétlésekre van szüksége, vagy esetleg a nem megfelelő mobilitás, motoros kontroll, illetve a nem hatékony minták okozzák a kompenzációt?
A kompenzáció a test más részén éveken át felfedezetlenül lappangó mobilitás-, vagy motoros kontroll hiány következtében alakult ki, vagy egyszerűen csak a merevlemezről kellene letörölni valamit?

Ezen problémák egyszerű megtalálásához rendszerekre van szükségünk. De amíg ahhoz ragaszkodunk, hogy helyi izom kötöttségről vagy gyengeségről beszéljünk, ez nem fog összejönni. Ismert mondás, hogy ha a Holdra mutatok az ujjammal, akkor magát a Holdat akarom neked mutatni…azonban a legtöbb ember csak az ujjat látja.

A nem megfelelő izomtónus a rendszerben található diszharmóniát jelzi. A diszharmónia pedig egyaránt fakadhat egy bemenő jel probléma megfelelő feldolgozásából, valamint egy megfelelő bemenő jel nem megfelelő feldolgozásából.

Tiszta és rendszerezett módon kell megközelítenünk a dolgot, hogy megállapíthassuk a probléma forrását, mivel az nem mindig egyértelmű. A klisészerű válasz erre az, hogy minden helyzetben az a legvalószínűbb, hogy nem megfelelő a bemenő jel, és nem megfelelő a feldolgozása sem. Ez bizonyos mértékig igaz lehet, de mostanra a beavatkozási pontjaid szétszóródtak, és nem áll rendelkezésre visszajelzési hurok a beavatkozáshoz. Azonban ha úgy hiszed, hogy egy illető csípőjének gyenge motoros kontrollja a bokamobilitás hiányából fakad, akkor egyszerűen meg tudod erre kapni a választ a közösségi média igénybevétele nélkül is. Hozz létre egy kis mobilitást a bokánál, majd vizsgáld meg újra a csípő motoros kontrollját. Ha a boka mobilitási problémája okozott rossz bemenő jelet, mely a csípő rossz motoros kontrolljához és általános gyengeségéhez vezetett, akkor már meg is van a válasz. Ha pedig nem ez volt a helyzet, akkor is kaptál választ a kérdésedre.

Ez a deduktív indoklás jelenti a Functional Movement Systems mélyén rejlő ’forráskódot’. Ha szeretnéd tudni, hogy mobilitási vagy motoros kontroll problémáról van-e szó, végezd el a tesztet. Erre építettük – magunknak. Ugyanezek a kérdések merültek fel bennünk, és nem találtunk rá egy szilárd rendszert logikus válaszokkal. Nem arra törekedtünk, hogy kialakítsunk egy szűrést vagy egy rendszert…egyszerűen csak szerettünk volna versenyelőnyt elérni. Ha szeretnéd kideríteni, hogy mi vezérli a nem megfelelő tónust, arra van pár jól bevált mérésünk. Ha a motoros kontrollt szeretnéd mérni egy elképesztően hatékony és funkcionális teszt segítségével, abban is tudunk segíteni.

Olyan módon próbáljuk felhasználni a mozgási skálát, ami feszesebb visszajelzési hurkokat eredményez számodra – így tisztában lehetsz vele, hogy a személyre szabott korrekciókra, vagy a program módosításaira kell inkább fókuszálnod.
Minden esetben a mozgások egyike fogja a legnagyobb változást eredményezni. Megfelelő tudományos háttérre utal, ha egy biológiai rendszerben képesek vagyunk megállapítani, hogy mi romlott el – a szervezet vagy a környezet –, ez az egész pedig az edzés és a rehabilitáció kapcsán a mozgás közbeni viselkedés vizsgálatával kezdődik.

Mi a Functional Movement Systems vagyunk, nem pedig egy edzéssel foglalkozó cég.

Jobb eszközöket ajánlunk a mozgás vizsgálatára és visszajelzések létrehozására olyan emberek esetében, akik tőled függnek a programozás, rehabilitáció és személyre szabott teljesítmény edzés során. Igaz, hogy a mozgásminta szűrés, tesztelés és értékelés időbe telik. Emiatt nem is fogunk elnézést kérni, ugyanis mindannyiunknak több időt kellene tölteni egy akcióterv összeállításával. Az értékelésre szánt idő segítségével kevesebb lesz a kísérletezésre szánt idő a rehabilitáció, mozgás korrekció és fizikális fejlesztés során.

Ez az asztalosok ősrégi szabálya: Kétszer mérj, egyszer vágj.

Ha egy új, megfelelően tesztelt mérőeszköz jelenik meg a piacon, csupán két oka lehet annak, hogy valaki miért nem alkalmaz a tevékenysége során feszesebb visszajelzési hurkot:

1.Nem bízik az eszközben. Több cikktől és poszttól még nem fog nőni a bizodalma…ahhoz ki kell próbálni.
2. Nem bízik abban, hogy a módszer pozitívan fogja befolyásolni a kiinduló szintet. Pontosan ez az a kihívás, amivel mindannyiunknak szembe kell néznie.

TERMÉKEK

Y Balance teszt eszköz

FMS Teszt Csomag

Gray Cook korrekciós gumiszalag 

Club swinging essentials – DVD és könyv